#10 Online gedrag van mensen met een licht verstandelijke beperking

Delen op social media

Hoe kun je ervoor zorgen dat begeleiders en jongeren met een LVB elkaar beter begrijpen als het gaat om online gedrag? Begeleiders worstelen nu nogal eens met het in hun ogen overmatige gamen én het feit dat ze moeilijk contact krijgen met de cliënt tijdens het gamen.

Rogier de Groot doet promotieonderzoek voor het lectoraat LVB en Risicovol gedrag van de Hogeschool Leiden naar het dagelijkse digitale leven van jongeren met een LVB. Samen met Gino Angel, begeleider op een woonlocatie voor jongeren van Middin organiseerde hij als proef een game-competitie tussen begeleiders en cliënten.

Rogier: “Als je zegt dat het doel is om gameverslaving te verminderen dan haken ze af. Je wilt het normaliseren en niet problematiseren. En dat is voor veel mensen die in de zorg werken lastig, omdat je de hele dag aan het werk bent met mensen die heel veel problemen hebben.” Je hoort het in podcast #10

In deze aflevering van Studio LVB praat Nathalie Koopman met Rogier de Groot, onderzoeker bij het lectoraar LVB en Risicovol gedrag van de Hogeschool Leiden en Gino Angel, begeleider op locatie Osloweg, waar jongeren met een LVB wonen.

Gino en Rogier

Ben je nieuwsgierig naar meer afleveringen?

Abonneer je dan op de podcast van Studio LVB via je favoriete podcast app. Podcastoverzicht