‘In crisistijd komt mijn zorggevoel nog meer naar boven’

Delen op social media

Omgaan met corona hoort voorlopig bij ons werk. In de serie Middin in coronatijd vertellen collega’s hoe ze dit doen. Dit keer: Roy van Steekelenburg. Roy is ambulant begeleider (niveau 3) bij gebiedsteam WLZ Den Haag. ‘We kunnen nu niet de kwaliteit bieden die we willen, maar we maken er het beste van.’

Een handreiking. Een klopje op zijn schouder. Regelmatig krijgt Roy van Steekelenburg ze van zijn cliënten. Zeker, dat is in strijd met de coronamaatregelen. Maar Roy snapt dat cliënten het doen. ‘Soms ben ik de enige persoon die zij nog fysiek zien. Omdat ze geen familie meer hebben. Of omdat ze hun geliefde dagelijkse activiteiten niet kunnen doen, bijvoorbeeld hun wekelijkse etentje op het Drentheplantsoen. Dan snap ik dat mensen soms de maatregelen vergeten. Dat is menselijk. Nog los van het feit dat sommige cliënten met een licht verstandelijke beperking de situatie niet snappen. Ik spreek dan ook niemand bestraffend toe, maar herinner cliënten wel altijd aan de regels.’

Met mondkapje geen mimiek

Corona heeft ook het werk van Roy in veel opzichten veranderd. Afspraken moeten zoveel mogelijk digitaal of buiten plaatsvinden. ‘Samen wandelen of op een bankje zitten was in augustus leuk, maar in herfstomstandigheden wat minder,’ vertelt Roy. ‘Bij sommige cliënten met een licht verstandelijke beperking kom ik wel binnen, maar wel met een mondkapje. Dat is lastig, want die mensen begrijpen mij op basis van mijn mimiek. Die met zo’n kapje wegvalt. Toch zijn fysieke afspraken ook onder deze omstandigheden nog altijd beter dan digitaal contact of géén contact.’

Onbegrip

Er zijn meer uitdagingen. Het zoeken van een nieuwe vorm van dagbesteding voor een alcoholist bijvoorbeeld, nadat zijn bestaande dagbesteding sloot. ‘Die kun je niet de hele dag alleen thuis laten zitten. Ik zat daar tegen hem te praten, terwijl ik dacht: je krijgt niks mee van wat ik nu zeg… Van een collega hoorde ik dat een meisje in een probleemgezin met een huis vol vriendinnen zat. Tja, dan gaan wij logischerwijs niet naar binnen. Wat weer zorgde voor het nodige onbegrip. Meldingen die ik doe bij andere organisaties blijven langer liggen. Begrijpelijk, iedereen doet wat hij kan, maar in een paar weken kan een situatie van een cliënt flink verslechteren. Daar maak ik me zorgen over.’

Soms ben ik de enige persoon die een cliënt nog fysiek ziet

IJzersterk team

Desondanks blijft Roy vol goede moed. ‘Ik ben de zorg ingegaan omdat ik mensen wil helpen. Juist in crisistijd komt dat zorggevoel nog meer naar boven. En dat geldt ook voor de anderen binnen ons ijzersterke team, al wordt er steeds meer gevraagd en neemt de druk toe. Maar we gaan ons hierdoorheen slaan. Ik kan iedereen bellen als ik even mijn verhaal kwijt wil. We weten wat we aan elkaar hebben. Dat is in deze tijd een heel fijn gevoel.’

 

Meer weten?

Wil je meer weten over ambulante ondersteuning bij Middin?

Soms kom je in situaties waarvan je het even niet meer weet. Dan kan het fijn zijn als iemand met je meedenkt over je werk, je huis of je familie. Zo iemand is er. Begeleiders van Middin kunnen je in de regio Haaglanden en Groot Rotterdam op weg helpen. Lees meer.

Wil je meer informatie over corona?