Innovatiecentrum voor en door cliënten van start
Nieuw concept
Wesley de Ruiter, werkbegeleider, is enthousiast over het nieuwe concept. ‘We bouwen alles op samen met de cliënten. Om hier als cliënt te werken moet je een beetje technisch zijn, iets aan anderen uit willen leggen en fouten durven maken. Het ziet er nu misschien nog een beetje kaal uit maar over een paar maanden bruist het hier van de activiteiten.’
Veel cliënten digitaal handig en gek op techniek
Bart Rijgersberg is Innovatiecoördinator bij Middin. Hij vertelt: ‘Veel cliënten zijn digitaal heel handig en gek op techniek. Ze spelen ons eruit op spelcomputers en weten op internet feilloos hun weg te vinden. Bij andere zorginstellingen werken cliënten bijvoorbeeld bij de ICT-helpdesk en informeren zij anderen over innovatieve domotica en technologische hulpmiddelen. Dat vonden we zo’n mooi initiatief dat we bij Middin de innovatiemogelijkheden hebben gebundeld in een innovatiecentrum voor en door cliënten.

Om hier als cliënt te werken moet je een beetje technisch zijn. Iets aan anderen uit willen leggen en fouten durven maken.
Passende werkzaamheden
Twee jaar geleden startte het Innovatieteam met de plannen voor deze plek. Via ‘Werken Met Begeleiding Zoetermeer’ kwamen zij in contact met Robert. Hij had precies de juiste skills om met ons mee te denken over het concept. Vrij snel daarna ging hij als medewerker aan de slag in het tijdelijke onderkomen van het innovatiecentrum bij Middin in Rijswijk. ‘Tijdens de eerste coronagolf heeft Robert een topprestatie geleverd’, zegt Bart. ‘Binnen no-time heeft hij ruim 50 tablets klaargemaakt voor Digicontact. Met Digicontact kunnen cliënten via het beeldscherm contact te hebben met hun begeleider. Hij zorgde dat ik binnen een paar dagen de tablets compleet en geïnstalleerd kon rondbrengen in de regio. Zo kon veel ambulante zorg de afgelopen tijd toch doorgaan.’
Meerwaarde voor de zorg
Doel van het Innovatiecentrum is een werkplek creëren voor cliënten die direct meerwaarde terug levert aan de zorg. Bart: ‘We willen het concept steeds verder uitbreiden. Als leerwerkplek is het ons doel om aan acht cliënten per dag werk te bieden. Het staat nu echt nog in de kinderschoenen.’ De eerste opdracht voor een voorlichtingsfilmpje over een innovatie die de spijsvertering kan helpen, is al binnen. De medewerkers van het innovatiecentrum maken in de komende tijd instructies voor diverse innovaties en technologieën. Bart vertelt: ‘Robert heeft sinds kort een collega, Teun. Hij kreeg een mooie vuurdoop: bij een afscheidsreceptie van een directeur van ROC Mondriaan presenteerde hij twee mooie innovatiemiddelen: Mijn Eigen Plan en de ontwikkelkaarten.’
Het testen van de coronamelder-app is een mooie opdracht geweest voor onze cliënten.
Innovatie-uitleen
Er zijn veel ideeën waar het team en de medewerkers aan werken. Achter de schermen werkt het Innovatieteam momenteel aan de Innovatie-uitleen. Een product dat door het team getest is en door meerdere cliënten is goedgekeurd, komt vervolgens in de uitleen met een Middin-keurmerk. Er zijn veel producten op de markt, maar die zijn lang niet allemaal geschikt. Bijvoorbeeld vanwege privacy, de prijs of gebruikersgemak. Bij de Innovatie-uitleen kunnen cliënten of locaties nu al producten lenen, zodat ze deze vóór aanschaf kunnen uitproberen.
Heb je vragen over innovatie bij Middin, stuur dan een mail naar innovatie@middin.nl