Heb je een klacht? Wij kunnen helpen

Wij luisteren naar jou. Zodat jij kunt doen wat jij belangrijk vindt. Toch kun je soms ontevreden zijn over ons. Dat is vervelend. Voor jou, voor je familie en ook voor Middin. Want wij willen juist dat jij tevreden bent. Over jouw leven, en over hoe Middin je hierbij helpt. Heb je toch een klacht? Hieronder lees je wat je kunt doen. En wie je hierbij kunnen helpen.

Even praten helpt goed

Ben je ontevreden? Dan wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk van dat vervelende gevoel af. Vaak helpt even praten met de betrokken begeleider het beste. Misschien vind je het fijn als de leidinggevende er ook bij is. Of je familie. Dit kan. Meestal kom je zo samen tot een goede oplossing. En is het jou gelukt om dat vervelende gevoel te laten verdwijnen. We hebben een praatplaat gemaakt waarin het klachtenschema in het kort wordt uitgelegd.

Klachtenfunctionaris wijst jou de weg

Soms weet je toch niet goed wat je met je klacht moet doen. Daarom heeft Middin een klachtenfunctionaris. Zij luistert naar jouw klacht, of die van je familie. En weet wie bij het oplossen kunnen helpen. De klachtenfunctionaris van Middin gaat naast alle partijen staan. Dit is fijn. Want hierdoor kan zij ook bemiddelen. Als jullie samen vinden dat dit nodig is. 

Mevrouw Jolanda den Outer, klachtenfunctionaris@middin.nl 
Telefoon: 06 48 481 684 

Vertrouwenspersoon 

Misschien ben je op zoek naar iemand die helemaal voor jou is. Die mensen zijn er en noemen we vertrouwenspersonen. Zij luisteren naar jou. En helpen met wat jij, of je familie, wilt doen om je klacht op te lossen. Deze vertrouwenspersonen helpen jou graag:

Onvrijwillige zorg (Wet zorg en dwang)

Voor: Delft, Leidschendam- Voorburg, Rijswijk, Den Haag, Voorschoten, Wassenaar, Westland.
Meneer Peter van de Laar p.vandelaar@zorgstemvertrouwenspersonen.nl
Telefoon 06 408 531 91

Onvrijwillige zorg (Wet zorg en dwang)

Voor: Lansingerland, Maassluis, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Schiedam, Vlaardingen, Zoetermeer, Zuidplas.
De heer André Maaskant A.Maaskant@zorgstemvertrouwenspersonen.nl
Telefoon 06 401 772 11

Onvrijwillige zorg (Wet zorg en dwang)

Voor: Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Rotterdam, Barendrecht, Goeree-Overflakkee, Ridderkerk, Westvoorne, Brielle, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Albrandswaard, Nissewaard.
Mevrouw Marijke Mulder ​m.mulder@hetlsr.nl 
Telefoon 06 151 278 74 

Onvrijwillige zorg (Wet zorg en dwang)

Voor: Dordrecht, Zwijndrecht, H.I. Ambacht, Molenlanden.
Mevrouw Nazma van Belle, nazmavanbelle@zorgbelangcvp.nl
Telefoon 06 572 085 28 en 088 929 40 99
www.adviespuntzorgbelang.nl

Vertrouwenspersoon jeugd voor alle jeugdwet-cliënten van Middin 

info@akj.nl
Telefoon 088 555 10 00
Op de website van het AKJ staat meer informatie; bijvoorbeeld informatie om te chatten met een vertrouwenspersoon.

Klachtencommissie Middin

Het lukt niet altijd om tot een goede oplossing van je klacht te komen. Of misschien wil je helemaal niet met iemand praten. Dan kun jij, of je familie, een officiële klacht indienen. Dit doe je bij de Klachtencommissie Middin. De mensen in deze commissie kennen de zorg goed, maar werken niet bij Middin. Zij kunnen onafhankelijk oordelen en  adviseren. Je kunt hier een voorbeeldbrief downloaden. Officiële klachten kun je mailen naar klachtencommissieclienten@middin.nl of opsturen:

Klachtencommissie voor cliënten en vertegenwoordigers
t.a.v. ambtelijk secretaris
Postbus 162
2280 AD Rijswijk

De klachtencommissie Middin behandelt geen klachten die de klachtencommissie onvrijwillige zorg behandelt. Wil je meer informatie over de Klachtencommissie Middin? Bel dan naar 070 3222246.

Klachtencommissie onvrijwillige zorg

De klachtencommissie onvrijwillige zorg is een externe commissie. Deze commissie behandelt klachten over onderwerpen die in de Wet zorg en dwang (Wzd) worden genoemd. Bijvoorbeeld:

  • Wilsbekwaamheid
  • Beslissing om onvrijwillige zorg uit te voeren
  • Beslissing over verlof of ontslag

De klachtencommissie onvrijwillige zorg beoordeelt Wzd-klachten onafhankelijk en onpartijdig. Deze commissie doet een bindende uitspraak over klachten en kan jou als klager een schadevergoeding toekennen.  

Heb je een klacht over onvrijwillige zorg? Neem dan eerst contact op met de klachtenfunctionaris van Middin: mevrouw Jolanda den Outer (via e-mail: klachtenfunctionaris@middin.nl of telefonisch: 06 48 481 684).

Geschillencommissie

Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over hoe de klachtenfunctionaris je heeft geholpen. Of over hoe de Klachtencommissie Middin met jouw klacht is omgegaan. Dan kun je contact opnemen met de Geschillencommissie Zorg. Deze externe commissie onderzoekt hoe Middin jouw klacht heeft behandeld. De geschillencommissie doet binnen zes maanden een bindende uitspraak. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de klachtenregeling van Middin? De volledige regeling kun je opvragen. Dit doe je bij de leidinggevende van je locatie of bij de klachtenfunctionaris.