Middin goed op koers naar zelfstandigheid voor cliënten

Delen op social media

Het innovatieteam van Middin zoekt naar manieren voor cliënten om een zo zelfstandig mogelijk leven te kunnen leiden. Technologie kan verwanten en begeleiders helpen bij de zorg die ze bieden en hun werkzaamheden makkelijker maken. De Innovatie-impuls helpt oplossingen helder te krijgen die waarde toevoegen, in te voeren en te borgen. Marie-José Müller, medewerker innovatie bij Middin, vertelt wat de kwartiermakersfase hen gebracht heeft.

‘Innovatie is belangrijk in de zorg, want cliënten willen niets liever dan zelf zoveel mogelijk kunnen doen. Ook al is dat voor de meesten niet 100% mogelijk, iedere verbetering of vernieuwing kan een groot verschil maken.’ Het innovatieteam van Middin bestaat uit 4 medewerkers waarvan 1 cliënt.

Innoveren hoort bij de zorg

Middin is nu zo’n 4 à 5 jaar met innovatie bezig en volgens Marie-José krijgt het nog niet de aandacht die het verdient. ‘Het bestuur vindt innovatie ook belangrijk, maar het blijft nog teveel een onderwerp van ons als team. Voor sommige collega’s lijkt innoveren een extra taak die minder belangrijk is. Dus we zijn eigenlijk op missie om te laten zien dat innoveren hoort bij de zorg van de toekomst waarbij je als begeleider met gemak kunt omgaan met de digitale producten. Daarom doen we mee aan de Innovatie-impuls.’

Eind vorig jaar besloot Middin mee te doen met de Innovatie-impuls, onderdeel van het programma Volwaardig leven. Implementatie-adviseur Simone Heilijgers van Vilans heeft geholpen om helder te krijgen welk vraagstuk bij welke cliëntgroepen de meeste aandacht vraagt, welke technologie daarbij kan helpen en hoe Middin een en ander in de organisatie kan borgen.

Beantwoorden van dagelijks dezelfde vragen

In november 2019 was de eerste brainstormsessie met Vilans om de voorwaarden te bepalen van punten die Middin belangrijk vindt. Marie-José: ‘In totaal richt Middin zich op 10 expertisegebieden. Uit de brainstorm sprongen 2 groepen eruit waar we veel kennis over hebben die ook in de koers van Middin terugkomen: mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).’

‘Iets willen betekenen in de maatschappij’

In de kwartiermakersfase zijn cliënten en collega’s geïnterviewd bij locaties Nesselande en de Bessentuin waar mensen met een lichte verstandelijke beperking en mensen met NAH wonen. ‘Door cliënten bij alles wat we doen te betrekken kunnen we leren van hun ervaringen, want het is hun leven. Op deze manier werd ons nog duidelijker hoe ontzettend graag ze een zelfstandig leven willen leiden. Zonder dat ze het van elkaar wisten, zeiden ze allemaal dat “iets betekenen in de maatschappij” heel belangrijk voor ze is.

Structuur helpt om andere dingen te kunnen doen

En een cliënt in een rolstoel zei: ‘Wat zou het fijn zijn als er iets is waarmee ik zelf dingen van de grond kan oprapen en niet afhankelijk hoef te zijn van de begeleiders.’ Uit de interviews kwam naar voren dat het zorgen voor structuur de basis is om andere dingen te kunnen doen. Cliënten hebben een duidelijke wens om niet afhankelijk te zijn van anderen om die structuur te hebben en houden.

Denk bijvoorbeeld aan hoe ze hun gordijnen zelf kunnen bedienen, meer zelf kunnen koken, de deur open kunnen maken en weten hoe laat ze gaan eten.’ Op basis van het verslag van deze interviews deed Vilans een voorstel met een aantal producten die hierbij zouden kunnen helpen. We merkten dat wij al ver zijn in het vinden en testen van goede producten. Met die kennis en ervaring konden we al gelijk zeggen welke producten van de lijst ons wel of niet zouden helpen. Dus we zitten op een goede koers!’

Bestuurder Emmeke van Eersel tekent onder toeziend oog  van Bart en Marie-José van team innovatie de verwerkersovereenkomst IIG en geeft hiermee het startschot voor de innovatie-impuls
Bestuurder Emmeke van Eersel tekent onder toeziend oog van Bart en Marie-José van team innovatie de verwerkersovereenkomst IIG en geeft hiermee het startschot voor de innovatie-impuls

Mijn Eigen Plan helpt bij meer zelfstandigheid

Binnen Middin werken ze met ruim 70 digitale planborden van Mijn Eigen Plan. Hierop kun je bijvoorbeeld de roosters van de aanwezige medewerkers zien, wat er die dag op het menu staat. Er zit een touchscreen op en zo kan een cliënt aangeven dat hij mee-eet. Medewerkers en cliënten zijn hier enthousiast over. Het interactieve bord koppelt perfect met de individuele app en het pictohorloge, een soort smartwatch waar Middin ook mee werkt.

Onlangs heeft Midden ook hun ontwikkelbibliotheek geïntegreerd in de individuele app van Mijn Eigen Plan. ‘Mensen met hersenletsel ervaren veel prikkels en kunnen niet zoveel informatie in één keer tot zich nemen en onthouden. Daarom is een app en/of pictohorloge een goede manier om zelfstandig de stapjes te doorlopen en te herhalen als ze dat willen.’

Borging als volgende stap

‘De borging willen we graag beter gaan regelen. Academy Het Dorp gaat onderzoek doen welke manieren goed werken, zoals bij andere zorgorganisaties in de gehandicaptenzorg. Daarnaast heeft Vilans 50 zorgorganisaties bij elkaar gebracht met soortgelijke vragen. Een eerste online seminar hebben we gehad. Fijn om te ervaren dat je niet alleen bent in datgene waar je tegenaan loopt en samen naar een oplossing zoekt in plaats van alleen.

Zo willen we straks goede afspraken hebben waar alle begeleiders, ook op de andere locaties, mee gaan werken. Ons doel is dat iedere begeleider uit zichzelf gaat afvragen: “Waarom is hier nog niets op bedacht?”. En daar iets mee doet. Dan is innovatie geen “extraatje” meer, maar een onmisbaar onderdeel van de zorg.’

Dit interview is gepubliceerd op kennispleingehandicaptensector