MijnEigenPlan: ‘Het is wennen maar het helpt mij ook.’

Delen op social media

‘Ik wil graag meer structuur in mijn dag.’ Dat is een veel gehoorde wens. Daarom is Middin op locatie Nesselande gestart met aanbieden van MijnEigenPlan (MEP) als individuele app bij een kleine groep cliënten. Zodat zij meer structuur in hun dag kunnen ervaren.

Tijdens interviews met cliënten en begeleiders kwam naar voren dat mensen met niet-aangeboren hersenletsel (nah) vaak moeite hebben met het creëren en houden van overzicht.

Mijn Eigen Plan; dagstructuur
Sybren neemt met Mark de taken van de dag door

Een proces van leren en evalueren

Projectleider Yvonne Wiebes vertelt: ‘We zijn gestart met vijf cliënten en hun persoonlijk begeleiders. Om goed met MijnEigenPlan te kunnen werken, krijgen de begeleiders training van een MEP-coach. Middin kijkt met dit project hoe we een geschikte technologie goed kunnen toepassen in de organisatie. Hierbij worden we ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Samenwerken en het delen van kennis met andere organisaties en specialiseten is hierin heel belangrijk.’

Mijn EIgen Plan
Tijdens het eten koken is de app een handige hulp om te controleren of je alle stappen hebt gevolgd.

Sybren tast af en bouwt op

Sybren, begeleider op locatie Nesselande, werkt sinds kort met de app MijnEigenPlan. ‘Het programma heb ik al redelijk onder de knie. Maar cliënten moeten nog weleens wennen. Ze reageren verschillend op veranderingen. Bij meneer Micaela zet ik steeds meer afspraken in de MEP-app en niet meer in de papieren agenda. Dit doe ik op afstand vanuit mijn eigen laptop. Doordat ik herhaal-afspraken kan plannen hoef ik niet meer regel voor regel alles in de papieren agenda te zetten. Dat is winst. De dagelijkse momenten zoals eten, medicatie, fysio en sport staan er al in. Door de functies beperkt te houden bouwen we langzaam op.’

Stap voor stap

Sybren vervolgt: ‘Meneer Micaela vindt het automatiseren soms lastig maar er zijn ook geluksmomenten. Het was mooi dat hij na twee weken werken met de MEP-app op de tablet vroeg of hij de app op zijn telefoon geïnstalleerd kon krijgen. Deze kan hij mee naar buiten nemen en dan krijgt hij de meldingen. Volgende week gaan we naar de volgende stap en zet ik ook de externe afspraken, zoals ziekenhuisbezoeken in de app.’

Verwarring met een glimlach

Sybren vervolgt lachend: ‘Wat nog even leuk is om te vertellen is de verwarring over eten. Meneer Nicaela kreeg een melding op de MEP-app of hij eten in huis heeft. Deze melding hebben we erin gezet omdat hij dan boodschappen moet doen of zich kan melden bij het trefpunt om mee te eten. Hij heeft toen op de knop ‘melding gezien’ gedrukt en was in de veronderstelling dat de begeleiding dan eten komt brengen. Voor mij ook een leermoment dat iets wat logisch lijkt het niet is. Een melding krijgen is stap één maar er moet nog een handeling achter, namelijk het bellen van de begeleiding.’

De stoplichtmethode

Richard is de persoonlijk begeleider van Mark en werkt sinds kort ook met de MEP-app. ‘Eerst heeft de gedragsdeskundige gekeken of Mark geschikt is om met de MEP-app te beginnen. Dat deed ze met de stoplichtmethode. Mark wil hulp krijgen met starten van zijn activiteiten. Vanwege zijn hersenletsel kan hij moeilijk activiteiten onthouden en dat maakt hem passief.’

Belangrijk detail

Volgens Richard wordt in de praktijk pas duidelijk wat werkt en waar hulp bij nodig is. ‘Mark haalde nooit zijn tablet van de oplader en liet dus zijn MEP-app met meldingen in een hoekje op de tafel liggen. Toen kwamen we erachter dat Mark het snoertje niet goed uit de tablet kreeg en bang was dat hij de tablet niet meer kon opladen als hij hem losmaakte. Dit hebben we nu opgelost. De begeleiding haalt de tablet ’s morgens uit de oplader.’

Grote verandering

Natuurlijk is zo’n MEP-app een grote verandering met veel onduidelijkheid. Volgens Richard vindt Mark dat nog weleens lastig. Richard: ‘Communicatie is belangrijk in dit proces. Ik doe nog wel eens een aanname die achteraf niet juist is. Inmiddels zien we een grote verandering. De ouders van Mark helpen mee, en zetten ook afspraken in de MEP-app. Het is geweldig om te zien hoe Mark de app omarmd heeft.’

Geheugensteuntje voor iedereen fijn

Richard vertelt: ‘Wat ik ook een leermoment vond, is dat Mark dacht dat hij de MEP-app moet gebruiken omdat hij nah heeft. Het is goed om te benadrukken dat iedereen baat heeft met een herinnering voor een afspraak. We hebben allemaal structuur nodig in onze dag. Of je nu wel of geen nah hebt.’

Mijn looplijsten is net MijnEigenPlan, ik heb ook herinneringen nodig.
Vervolgt Richard
dagstructuur mijn eigen plan
Maria is blij met de structuur en ziet nu overzichtelijk op één plek wat al haar afspraken zijn.

Maria is helemaal gelukkig

Als we Maria vragen naar haar ervaring, zegt ze helemaal gelukkig: ‘Het is zo fijn om nu een planningstool te hebben waar ik alles overzichtelijk bij elkaar zie. Ik ben blij dat de begeleiders steeds handiger worden en we samen de MEP-app omarmen.’

Meer informatie

Waarom MijnEigenPlan?

Het projectteam heeft verschillende technologische oplossingen bekeken. En in MijnEigenPlan een effectieve tool gezien. Cliënten krijgen hun dagstructuur elke dag op dezelfde manier aangeboden. Dit geeft de medewerker mogelijkheden om het werk logischer in te delen waardoor de kwaliteit van de dagelijkse zorg voor clienten verbetert. Veel locaties kennen MijnEigenPlan al van het digitale informatiebord en de individuele app is daar een logische aanvulling op. 

Wat is de stoplichtmethode

Met de stoplichtmethode kan je aan de hand van vier korte vragen snel en makkelijk inzichtelijk krijgen of de app waardevol kan zijn voor de  client.

Innovatie-impuls